Ceren Aksan Röportaj

Röportajlarınızda ortak sualin aynı anda müzisyenlik, fotoğrafçılık ve oyunculuk yaparken zamanı nasıl kullandığınıza dair olduğunu görüyoruz. Fotoğrafın diğer iki işe göre hayatınızdaki yeri nedir?
www.cerenaksan.com
Hiçbirinin "diğerlerine göre, belirlenmiş" bir yeri yok; çünkü hayatımın bazı dönemlerinde biri, bazı dönemlerinde diğeri ön plana çıkıyor. onlar aralarında anlaşıyorlar ;)
Çalışmalarınızda modele odaklanan ve detaylar ile gözü yormayan karmaşadan uzak bir saflık hâkim, fotoğraflarınızdaki size özgü bu karakteristikle modellerinizin istekleri arasında nasıl bir denge kuruyorsunuz? Modellerinizden sizin kafanıza yatmayan istek veya önerilerin geldiği oluyor mu? 
Benimle çekim yapmak isteyen sanatçılar veya kişiler zaten benim stilimi, fotoğraflarımı, çalışmalarımı beğenip, ortaya çıkacak fotoğrafın tatmin edici olacağından emin olarak geliyorlar. Bu konuda kafasında soru işareti olan hiç kimseyle çalışmıyorum artık. Bana gelen kişinin fotoğraf konusunda bana güvendiğini hissetmezsem eğer, o çekimi yapmam. Çünkü bu benim kişisel enerjimi, işimdeki motivasyonumu ve dolayısıyla ortaya çıkacak sonucu etkiliyor. Buna benim bu hayatta en istemeyeceğim şey! Bir işi yaptığımda, yapabileceğimin en iyisini yapmak, benim en büyük zevkim. 
Çekimden önce bir araya geliyoruz, mutlaka fotoğrafını çekeceğim insanı tanımak ve ne istediğini - neye ihtiyacı olduğunu bilmek istiyorum. Enerjilerini rahatlatmak beni için çok önemli, çünkü genelde profesyonel modelleri değil sanatçıları çekiyorum. Model olmadıkları için , genelde fotoğraf çektirirken kasılan, ne yapacağını bilemeyen, rahat hissedemeyen insanlar olarak geliyorlar. Bu aşamada güvenlerini kazanmak, kendilerini iyi hissettirmek ve onları en doğru şekilde yansıtacağımı (basitçe bir kaç örnek çekerek) anlatıp onları rahatlatmak, enerjilerini açmak benim işim. Bütün bunlar sağlandığı zaman çekim gerçekleşmeye başlıyor ve fotoğrafı nasıl ortaya çıkaracağıma karışmıyorlar. 



Ekranlarla kuşatıldığımız bu yüzyılda görselleri çok hızlı tüketiyoruz. Çağımızda fotoğraf çekmek fast food yemek yapmak gibiyken çalışmalarınızın kalıcı tatlar bırakması için özel bir gayretiniz oluyor mu? 


Geçen aylarda Andante dergisi için çektiğim Benyamin Sönmez'i kaybettik. Onu kaybettiğimizde çekmiş olduğum fotoğrafların kullanılması işime başka bir boyuttan bakmamı sağladı. Fotoğraf, bir insanı ölümsüzleştiren şeylerden biri. Ben çektiğim her portreyi (şartlar elverdikçe) o kişiyi en iyi yansıttığını düşündüğüm şekilde ortaya koymaya çalışıyorum.


Çekim sırasında ne tarz müzikler dinlersiniz? 
Yapacağım çekime göre değişir. Moda ve katalog çekimlerinde enerji düşürmemek için genellikle House çalarım, sanatçı çekerken albüm fotoğrafı çekiyorsak O albümü veya kendine yakın türde müzikleri, oyuncular için portre çekerken ise almak istediğimiz duyguya uygun müzikleri. Onun dışında stüdyoda genel olarak indie, lounge, bossa nova, jazz veya moduma göre funk çalarım.
Dijital teknoloji ile birlikte artmaya başlayan ve bilgisayar müdahalesi ile yapılan konsept çalışmalara olan bakışınız nedir? Fotoğraf çekildiği andaki saf haliyle mi kalmalı ya da estetik  bir görsele giden her yol mubah mı?


Doğru sonuca ulaşacak her yol mubah.


Eğitim hiç bitmeyen bir süreç, fotoğraf alanında kendinizi güncel tutmak için takip ettiğiniz yerli-yabancı dergi, kitap vs. kaynaklar var mı?
İnternet üzerinden 7/24 takipteyim. Bir gün içinde binlerce görsel bakıyorum. Laptopum yoksa telefondan bakıyorum. Boş durduğu her an gözüm ekrandadır. İnsanlar chat yaptığımı veya mesajlaştığımı düşünürler, hep laf atarlar ama aslında o anlarda ben mutlaka bir fotoğrafa bakıyorumdur ;)
Müzik bir sanat dalı olduğu kadar tekniğinde matematik barındıran bir iş, buradan yola çıkarsak müzisyenliğin fotoğrafçılığınıza olan etkisini nasıl açıklarsınız?
Hayatta yaptığımız basit şeylerin bile kuralları, formülleri var. Müzikte ve fotoğrafta; bunları hem bilip, hem de zihnen ve ruhen özgür olabilmeyi öğrenmeniz gerekiyor. Ben müzik alanında; konservatuvarda eğitim aldığım yıllarda sadece bu formülleri, matematiği ve kuralları öğrendim. Sonra doğaçlama yapabilmek ve içimden gelen sesi duyabilmek için bu öğrendiğim kuralları ve sınırları bazen unutmam/yıkmam gerektiğini keşfettim. Bunu yapabilmek için üzerinde çok çalışmam gerekti. Fotoğrafa başladığımda, müzikle ilgili bu deneyimi çoktan edinmiştim. Bu yüzden fotoğrafta aynı hatayı yapmadım. Tekniği ve iç dünyamı birlikte geliştirdim, birlikte büyüttüm.




 




Hayalinizde fotoğrafını çekmek istediğiniz müzisyenler var mı?
Böyle bir hayalim hiç olmadı. İnsanlar üzerinde hayal kurmuyorum. Beni hisseden ve bana fotoğraflarımı beğenerek gelen, kendini de benim gözümden görmek isteyen insanları "görmek, anlamak ve nasıl yansıtacağımı düşünmek" beni daha çok heyecanlandırıyor.
Yıllardır sahne üzerinde bir müzisyen olarak konser fotoğraflarından oluşan bir proje hazırlamayı düşündünüz mü?
Hiç düşünmedim. Konser fotoğrafı çeken çok başarılı fotoğrafçılar var. Dostum Erdal Mahir Curan bu konuda en başarılı gördüğüm kişidir.


Bir fotoğrafa baktığınızda sizi ona bağlayan ilk şey nedir? Ne tarz fotoğrafları beğenirsiniz?
Teknik şeyler değil. Ruhu ve bende çağırıştırdığı duygu beni etkiler. Bu yüzden spesifik bir açıklama yapamayacağım. Her türlü fotoğrafa bakmaktan zevk duyabilirim veya aşık olabilirim. Yeter ki içerisinde çeşitli kaliteler barındırsın. Ruhu olan, çarpıcı, yalın, içerikli, stil sahibi, duygu 
yüklü, renk armonisi ve estetik formlar içeren, vb. her türlü fotoğraf olabilir…







Takip ettiğiniz fotoğrafçılar veya fotoğraf akımları var mı? 


Ne müzikte, ne fotoğrafta, ne de sosyal konularda hiç bir fanatizmim, takip ettiğim belirli bir stil veya kimse yok. Görebildiğim, duyabildiğim her şeye açığım ve ilgiliyim. Var olan her şeyde beğenilecek bir yön, öğrenilecek bir şey vardır, yeter ki görmeyi/duymayı bilin.
Fotoğraf kelimesinin size anımsattığı imge, renk ve ses nedir?
Tabii ki bu şekilde anlatabileceğim bir şey değil. Daha çok her şeyi barındıran "evren" gibi. 
Ülkemizden veya yurt dışından bir fotoğraf sanatçısı ile ortak bir projede yer almak ister misiniz?


Neden olmasın? Yeniliklere her zaman açığım.
Ülkemizde fotoğrafa olan ilgi çok yoğun, amatör fotoğrafçıları takip ediyor musunuz ve görsel estetik açısından ne durumdayız sizce?


Vaktim yettiği kadar fotoğraf çeken herkesi biraz da olsa takip etmeye çalışıyorum. Bence ülkemizde çok yetenekli insanlar var.
Önümüzdeki günlerde yapmayı planladığınız fotoğraf projelerinden bahseder misiniz?
Oben Budak 'ın yeni kitabı "falan filan" için portrelerini ve Tan Sağtürk'ün fotoğraflardan oluşacak bale kitabı için çekim yapacağım. Sıradaki diğer projeler arasında V Style by Vildan Mumcu için çekeceğim moda kataloğu da var. Bunun yanı sıra VEGA Agency & Events bünyesindeki stüdyomuzda sanatçı, oyuncu, albüm, moda, portre ve dergi çekimlerine de devam ediyorum.



Samimi sohbetiniz için teşekkürler.
Ben teşekkür ederim.

Yorumlar

Popüler Yayınlar